Panagro Et-Süt Entegre Gıda Kompleksi

500 SANAYİ DEVİ ARASINDA KONYA ŞEKER 12 YILDA 30 BASAMAK YÜKSELEREK 31’İNCİ SIRAYA YÜKSELDİ

İstanbul Sanayi Odası (İSO) tarafından her yıl düzenli olarak yapılan “Türkiye’nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu” araştırmasının 2016 sonuçları açıklandı. İstikrarlı bir şekilde büyüyen ve İkinci Şeker Fabrikasını tamamladığı 2004 yılında Türkiye’nin sanayi devleri arasında 61’inci sırada bulunan, ilk 50 arasına ise 2009 yılından sonra giren Konya Şeker, 2016 yılında üretimden satışlara göre yapılan sıralamada 6 sıra birden yükselerek Türkiye’nin en büyük 500 sanayi devi arasında 37’inci sıradan 31’inci sıraya çıktı. İSO 500 araştırmasına tek şirketiyle ve sadece Konya Şeker A.Ş. çatısı altındaki üretim tesisleriyle katılan Konya Şeker, Panagro gibi şirketlerin bünyesinde yer alan tüm gıda grubundaki üretim tesislerinin de üretimleri dikkate alındığında toplam üretimden satışlarda sıralamadaki 23’üncü sanayi devini geride bırakabilirken, enerji ve plastik grubu da dâhil edildiğinde 4 Milyar 363 Milyon 13 Bin TL’lik satış hasılatıyla İSO 500 sıralamasında 16’ncı sırada yer alan sanayi kuruluşundan 55 milyon TL’lik daha fazla ciro gerçekleştiriyor.


 
İLK 500’ÜN ORTALAMA SATIŞ HASILATI %8,8 ARTARKEN KONYA ŞEKER’İN %15,6 ARTTI
İstanbul Sanayi Odasının her yıl düzenli olarak açıkladığı ve üretimden satışlar dikkate alınarak yapılan Türkiye’nin en büyük 500 sanayi kuruluşu araştırmasının 2016 sonuçları açıklandı. İSO 500’de 2015 yılında 2.088.216.676 liralık satış hasılatı ile 37. sırada yer alan Konya Şeker, 2016 yılında satış hasılatını 2.414.094.742 TL’ye çıkararak, Türkiye’nin 500 sanayi devi arasında 31. sıraya yükseldi.  Türkiye’nin En Büyük 500 Sanayi Kuruluşu sıralamasının 2016 sonuçlarının açıklandığı toplantıda konuşan İSO Yönetim Kurulu Başkanı Erdal Bahçıvan, 500 Büyük Sanayi Kuruluşu’nun üretimden satışlarının bir önceki yıla göre yüzde 8,8’lik artışla 450 Milyar 505 Milyon liradan 490 Milyar 43 Milyon Liraya çıktığını belirtti. 500 Büyük Sanayi Kuruluşunun üretimden satışları bir önceki yıla göre ortalama % 8,8 artarken Konya Şeker 2016 yılında ülke ortalamasının yaklaşık 2 katı performans sergileyerek üretimden satışlarını 2015 yılına göre 2016’da %15,6 arttırdı. İSO 500 sıralamasına göre Türkiye’nin 500 sanayi devi içinde ilk 50’de 5 kamu kuruluşu yer alırken, Konya Şeker, özel şirketler arasında yapılan sıralamada bir önceki yıla göre 5 basamak ilerleyerek 34’üncü sıradan 29’uncu sıraya yükseldi.
 
Türkiye’nin En Büyük 500 Sanayi Kuruluşu sıralamasında ilk 10’da yer alan şirketlerden 5’i otomotiv şirketlerinden oluşur ve ilk 10’da hiç gıda şirketi yer almazken, ilk 50 içinde 6 gıda şirketi kendine yer buldu. Konya Şeker İSO araştırmasına göre gıda sektöründe üretim yapan sanayi devleri arasında 4’üncü sırada yer aldı. Bir çiftçi iştiraki olan ve %100 yerli sermaye girişimi olan Konya Şeker İSO 500 sıralamasında sermayesinin tamamı yerli olan şirketler içinde 17’nci en büyük şirket olurken, sermayesinin %50’sinden fazlası yerli sermayeye ait olan şirketler içinde ise 21’nci büyük şirket oldu.
Her yıl olduğu gibi bu yıl da İSO 500 sıralamasında ilk sıraları İstanbul ve Marmara Bölgesi şirketleri paylaşırken Tüpraş ilk sırayı, Ford Otomotiv ikinci, Tofaş üçüncü, Oyak-Renault dördüncü, Arçelik ise beşinci sırayı aldı. 2.414.094.742 TL tutarında üretimden satış gerçekleştiren Konya Şeker, bu yıl da ilk 50 içerisinde yer alan tek Konya firması oldu.
 
KONYA ŞEKER’İN CİROSU TEK BAŞINA 2.414.094.742 TL
2016 yılı verilerini kapsayan araştırmada Türkiye’nin En Büyük 500 Sanayi Kuruluşu içerisinde 11 kamu kuruluşu bulunurken bu sayı geçen yıl 9 olarak açıklanmıştı. Araştırma sonuçlarına göre ilk 100 içerisinde ise 7 kamu kuruluşu bulunuyor. Bu yılki İSO değerlendirmesinde ilk 50 sanayi devi arasında EÜAŞ Elektrik Üretim, Türkiye Şeker Fabrikaları, Eti Maden, Çay İşletmeleri ve Türkiye Kömür İşletmeleri gibi kamu şirketleri de bulunuyor. Konya Şeker, yine geçen yıl olduğu gibi bu yıl da ilk 100 içerisinde yer alan tek çiftçi kooperatifi kuruluşu olma özelliğini sürdürdü.
Konya Şeker ile birlikte İSO 500 sıralamasına geçen yıl Konya’dan 10 firma girerken, bu yıl ilk 500 içinde Konya’dan Konya Şeker ile birlikte Eti Alüminyum (165) Tümosan (259), Ova Un (350), Aydınlar Yedek Parça (414), Helvacızade (422), Enka (450), Akova Süt (480) ve Hekimoğlu Un (491) olmak üzere toplam 9 sanayi devi yer aldı. İSO araştırmasına göre Türkiye’nin 500 sanayi devi arasına Karaman’dan ise Bifa Bisküvi (169), Şimşek Bisküvi (478) ile Anı Bisküvi (500) olmak üzere 3 kuruluş girdi.
 
TÜRK ÇİFTÇİSİ SANAYİYE EL ATTI, SANAYİ DEVLERİ ARASINDA YERİNİ ALDI
İSO 500 araştırmasının açıklanmasından sonra kısa bir değerlendirmede bulunan AK Parti Karaman Milletvekili, TBMM Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu ve Pankobirlik Genel Başkanı Recep Konuk, İSO (İstanbul Sanayi Odası) gibi dünyada kabul görmüş bir kuruluşun her yıl yaptığı ve Türk sanayisinin fotoğrafını ve ivmesini yansıtan araştırmasında Konya Şeker’in Türkiye’nin en büyük sanayi kuruluşları içinde genel sıralamada 31’inci, özel sektör kuruluşları sıralamasında ise 29’uncu sıraya yükselmesinin haklı gururunu yaşadıklarını belirterek şu açıklamayı yaptı;
“İSO araştırmasında tasnifi yapılmadığı için yer almayan bir onuru daha yaşıyoruz, Türkiye’nin en önde koşan kooperatif şirketi olmanın onurunu da yaşıyoruz. Bu araştırma aynı zamanda şunun da göstergesi, Türk çiftçisi kafasını tarladan kaldırdığında sanayiye de el attığında neleri başarabileceğinin de göstergesi, ispatıdır bu tablo. Biz bu araştırmada yıllar içinde Konya Şeker’in seyrini bu açıdan önemli buluyoruz. Konya Şeker olarak çeşitli kuruluşların yaptıkları araştırmalarda, anketlerde, istatistik ve sıralamalarda ön plana çıkmak gibi bir derdimiz ve kaygımız yok. Bizim tek derdimiz var o da her yıl bir önceki yıla göre daha çok yatırım yapmak, daha çok üretim gerçekleştirmek ve yaptığımız yatırımlarla üretici ortaklarımızın daha çok üretmesi için zemin hazırlamaktır. Bu tabloya yansıyanlar yani üretimden satışlarımızın artması asıl itibarıyla tarladaki üretimin ve üreticinin ürün bedeli olarak kazancının arttığının da göstergesidir ve biz tablonun bu kısmı ile yani görünmeyen kısmıyla daha çok ilgiliyiz” dedi.
 
KONYA ŞEKERİN HEDEFİ BÜYÜK; GIDADA DÜNYADA İLK 5
Konya Şeker’in bugüne kadarki mücadelesinin, bu toprakların bereketli atmosferinde hep ileriye dönük, daha çok üreten, daha çok büyüyen bir Türkiye mücadelesi olduğunu belirten Başkan Konuk, “Konya Şeker hedefleri olan bir şirket. Konya Şeker’in sürekli tekrarladığı cümlelerden biri dünyanın geleceğinde stratejik öneme sahip sektörlerden biri gıda sektörüdür ve bu sektörde ülkemizin dünyada söz sahibi olabilmesi için elinde son derece değerli bir hazine vardır. Konya Ovası dünyanın en önemli tarımsal üretim havzalarından biridir. Biz ovanın önemini kavramış, sahip olduğu hazinenin kıymetini bilen bir şirket olarak o potansiyeli harekete geçirmekle kendimizi yükümlü sayıyor ve bu yükümlülüğün gereğini de adım adım yerine getiriyoruz. Ovanın potansiyelini harekete geçirmek ve üretileni kıymetli hale getirmek için yaptığımız yatırımlar ve yapacağımız yatırımlar büyük bir hedefin parçalarıdır. Biz ülkemizin 2023 vizyonu ile uyumlu bir şekilde hedefini dünyanın en büyük beş gıda markasından birini Konya Ovasından çıkarmayı kendisine hedef seçmiş bir şirketiz. Biz hem eldeki potansiyeli hem de o potansiyeli harekete geçirmek için kurduğumuz tesisleri ve o tesisleri hayata geçiren arkadaşlarımızın azmini, üretici ortaklarımızın üretimdeki yüksek kabiliyet ve becerilerini biliyoruz. Bizim bu araştırmalarda ileri doğru attığımız her adımın, o adımı atmamızı sağlayan her ilave tesisin veya artan üretim hacminin üreticinin ürününün daha çok değerlendirildiğinin, ürünün kıymetinin arttığının ve üretici ortaklarımızın ekonomide daha çok söz sahibi olduğunun ve ekonomiden daha çok pay aldığının göstergesi olacağının farkındayız ve tüm gayretimiz üretici ortaklarımızı, bölge çiftçisini ekonominin etkin aktörü yapabilmek, on binlerin milli gelirden daha fazla pay alması, alabilmesi içindir. Yani on binlerce üreticinin daha çok üretmesi içindir. O listelerde üst sıralara doğru atılan her adım Türk çiftçisinin attığı adımdır. O listelerdeki her başarı üretici ortaklarımız açısından gururun ötesinde başka bir mana daha taşır. Konya Şeker’in başarısı aynı zamanda ülke çiftçisinin sürece dâhil olduğunda başarabileceklerinin göstergesidir. Bugün ürettiğimizden daha çok üretmemiz, küresel ölçekte de kantara çıktığında ağırlığı olan şirketlere sahip olmamız gerekiyor. Konya Şeker olarak biz küresel ölçekte de kantarda ağır basmak, en azından kendi sektörümüzde gıda ve tarımda dünyanın ilk beşinde yer almak için gayret gösteriyor, o hedefe sağlam adımlarla ilerliyoruz” diye konuştu.
 
2004’TE İSO 500’DE 61’İNCİ SIRADA OLAN KONYA ŞEKER 12 YILDA 30 SIRA İLERLEDİ
AK Parti Karaman Milletvekili, TBMM Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu ve Pankobirlik Genel Başkanı Recep Konuk, açıklamasında şu ifadelere de yer verdi: “Konya Şeker İSO 500 araştırmasına tek şirketiyle Konya Şeker A.Ş. ile katılıyor. Araştırma sonuçlarında yer alan üretimden satış rakamı sadece Konya Şeker A.Ş. çatısı altındaki üretim tesislerimizin satış hasılatlarıdır. Bu rakama yani 2 Milyar 414 Milyon TL’lik rakama Panagro Et ve Süt Entegre Tesislerinin, bünyesinde 3 Termik Santral bulunan Çobanyıldızı A.Ş.’nin, Beta Ziraat ve Panplast gibi diğer şirketlerimizin üretimden satış rakamları dâhil değildir. Bu rakamlara Panagro’nun ürettiği et ve et ürünleri ile süt ve süt ürünlerini, Şeker Süt’ün cirosunu, Helvahane’nin üretim rakamlarını yani tüm gıda grubu ürünlerimizin satış hasılatını eklediğimizde Türkiye’nin en büyük 500 sanayi kuruluşu sıralamasında 23’üncü sırada yer alan şirketten daha fazla satış hasılatına sahibiz. Sadece gıda grubundaki üretimimizi tek şirket bünyesinde topladığımızda Türkiye’nin sanayi devleri arasında 23’üncü sırada yer almamız 2016 rakamlarıyla mümkün. Buna enerji ve plastik sanayindeki üretimlerimizi de dâhil ettiğimizde ilk 16’da kendisine yer bulan bir grup olmamız, yani Türkiye’nin en büyük 16’ncı sanayi kuruluşu olmamız da mümkün. Şirketlerimizin sektör bazlı ayrı çatı organizasyonlara sahip olmasının teknik sebepleri olduğu kadar, Konya Şeker’in seyrini uzun dönemde doğru değerlendirmemiz açısından da önemli olduğunu değerlendirdiğimiz için İSO 500 araştırmasında 10 sene 15 sene önce hangi şirketimizle yer alıyorsak o şekilde devam ettiğimizi özellikle belirtmek istiyorum. 2000’li yılların başında tek bir fabrikaya sahip olan o şirket bugün dal budak verdi, yeni sürgünler verdi. Diğerleri de kendi faaliyet alanlarında ayrı ayrı büyüyecek ve onların da seyrini ayrı ayrı olarak takip edeceğiz. 2000’li yılların başında bir şeker fabrikasına sahip olan Konya Şeker A.Ş. ikinci fabrikasını tamamladığı 2004 yılında İSO 500 sıralamasında Türkiye’nin sanayi devleri arasında 61’inci sıradaydı. Bugün, yani 12 yılda 30 sıra ilerleyerek ülkemizin sanayi devleri arasında 31’inci sıraya yükseldik. Bu tablo şekeri şeker olarak satmakla yetinmeyip, onu çikolatada, bisküvide, kekte, gofrette değerlendirerek, sıvı şeker gibi ürünlerle ürün çeşitlemesi yaparak, yan ürünleri işleyecek tesislerle yatay büyüme adımları atarak, suyunun suyunu değerlendirip, seracılıktan, yeme uzanan bir dizi ana faaliyet alanımızı daha verimli işler yapacak hale getirerek ulaştığımız sonuçtur. İnşallah farklı sektörlerde lokomotiflik yapan diğer çatı şirketlerimiz de Konya Şeker’deki seyri takip edecek ve onlar da kendi faaliyet alanlarında Türkiye’nin devleri arasında boy gösterecekler ve onlarında uzun dönemli seyirlerini yıllara sari üretim rakamlarından net şekilde takip edebileceğiz.”
 
KONYA ŞEKER SERMAYESİ %100 YERLİ ŞİRKETLER İÇİNDE 17. BÜYÜK
Yaptığı yatırımlar ve koyduğu vizyon ile Konya Şeker’in Sanayi devleri arasında üst sıralara tırmanmasına öncülük eden Recep Konuk, Konya Şeker’in Türkiye Sanayisinin sadece belli bir coğrafi bölgede kurulu olursa gelişim gösterebileceği ya da başarılı olabileceği ezberini de, tarımsal sanayinin rantabl olmadığı yanılgısını da, çok ortaklı şirketlerle ilgili yanlış algıları da, kooperatif şirketlerin başarılı olamayacağı ön yargısını da gösterdiği performansla yerle bir ettiğini, Anadolu’dan da, tarım sektöründen de sanayi devleri çıkabileceğini, kooperatif şirketlerin de başarılı olabileceğini tüm Türkiye’ye ispatladığını, bunun da İSO’nun açıkladığı son 10-15 yılı kapsayan sonuçlara yansıyan değişimle teyit edildiğini belirterek şu değerlendirmeyi yaptı:
“İstanbul Sanayi Odasının her yıl yaptığı bu sıralama bir tespittir. Yani İSO ülkedeki sanayi kuruluşlarının bir yıllık fotoğrafını çekiyor. 2016 yılı için hazırlanan raporda Konya Şeker tüm kuruluşlar arasında 31’inci özel sektör kuruluşları arasında 29’uncu sırada yer aldı. Bu sanayileşme yarışında önlerde koşmayı başaran Konya Şeker, özel şirketler arasında 29’uncu sırada yer almayı başaran bir kooperatif şirketidir. Bir başka ayrıntıya bakarsak sermayesi  %100 yerli olan şirketler içinde Türkiye’nin en büyük 17’nci Sanayi Kuruluşudur. Bu çok önemlidir. Önemlidir çünkü çiftçi sanayiye el atmış, tarladaki süreci sanayicilikle taçlandırmış ve omuz omuza vererek, yabancı sermaye kaldıracını kullanmadan Türkiye’nin en büyük yerli sermayeli 17’nci büyük sanayi kuruluşunu ortaya çıkarmıştır. Çok ortaklı şirketlere karşı yanlış bazı ön yargıları, ezber haline gelmiş yaklaşımları, Konya Şeker’in gösterdiği bu performans bozmuştur. Bir diğer ayrıntı, listenin üst sıralarında artık bir tarımsal sanayi kuruluşu vardır ve oradan kopmayacağını, daha da yukarılara tırmanacağını ispatlamıştır. Bu da ülke tarımı ve tarım sektörü açısından son derece önemlidir. Biz bir ezberi bozduk, bir tabuyu yıktık, yolu açtık. Şimdi beklentimiz bizim açtığımız yoldan çok daha fazla Kooperatif Şirketinin geçmesidir. Çok daha fazla tarımsal üretimle ve üreticiyle iç içe tarımsal sanayi kuruluşunun o yolda yürümesidir.
İlk 50’de yer alan kuruluşlardan 5’i kamu kuruluşu diğerleri özel sektör kuruluşudur. Bu kuruluşlar İstanbul, Ankara, Kocaeli, Sakarya ve İzmir’de yer alıyor. Bu önemli bir ayrıntıdır. Birçok ilden hiçbir sanayi kuruluşunun ilk 500’de yer alamadığı listede hem üst sıralarda Konya Şeker’in yer alması hem de listede Konya’dan bizimle birlikte 9 Sanayi Kuruluşunun, Konya ile birlikte Anadolu’nun kalbinden Karaman’dan 3 Sanayi Kuruluşunun yer alması bu bölgedeki hem yatırım iklimindeki değişimin göstergesidir hem de gelecek açısından, moral değerlerinin yükselmesi açısından önemlidir.  Biz meseleye ve bu tabloya sadece Konya Şeker olarak bakmıyoruz. Biz bu tabloya geniş bir perspektiften, Anadolu’nun kalbinden bölgedeki değişim fırsatları açısından bakıyoruz. Büyükler arasına girmek, büyükler arasında kalmak, büyükler arasında büyümek son derece zordur. Hele hele Anadolu’dan çıkıp da büyükler arasına girmek ve büyükler arasında büyümek daha da zordur. Hem Konya’daki hem Karaman’daki bu bayrak yarışında, Anadolu’yu büyütme yarışında kader ortaklığı yaptığımız her şirkete ve her kuruluşa teşekkür ediyorum. Karaman’da atılan devasa adımları, Konya’dan yükselen sanayiyi ve yakalanan ivmeyi yansıtan bu tablolara bakınca Anadolu’nun geleceği için hem daha ümitli oluyor hem de Anadolu’nun potansiyeli harekete geçirilince başarılanları ve nelerin değişebileceğini gördükçe Anadolu’nun çehresini ve kaderini değiştirecek büyük işler konusunda heyecanımız ve cesaretimiz katlanarak artıyor. Yani Anadolu’nun kalbinde kalbimiz Anadolu’nun çehresini ve kaderini değiştirecek büyük işler için bu sonuçları görünce daha hızlı atıyor.”